The Happiness Advantage – Shawn Achor

the happiness advantage shawn achor boekvindsel persoonlijk leiderschap
the happiness advantage shawn achor boekvindsel moed
the happiness advantage shawn achor boekvindsel positiviteit

Dit boek werd me aangeraden door mijn supervisor. Ik kan nogal plichtsgetrouw zijn. Hard werken, al mijn checklistjes keurig afvinken, al mijn afspraken nakomen. Ook soms inefficiënt achter mijn laptop blijven ploeteren op dat stuk dat af moet. Want eerst moet alles af en dan pas mag ik gaan genieten, die mooie wandeling gaan maken bijvoorbeeld. In dit boek laat Shawn Achor aan de hand van veel onderzoek zien dat het andersom beter werkt. Als ik eerst die wandeling ga maken, dan stroomt dat stuk makkelijker uit mijn pen. Herken je hier wat van? Dan zijn deze tekeningen voor jou!

Onderzoekers zijn heel happy als er na een onderzoek een grafiek zoals in de tweede tekening tevoorschijn komt. Langs de assen kan van alles staan: gewicht in relatie tot lengte, slaap in relatie tot energie, geluk in relatie tot succes. Wat het ook is, er is een duidelijke trend gevonden! De ene vreemde uitschieter wordt beschouwd als een meetfout. Shawn Achor beschrijft deze wetenschappelijke werkwijze en legt uit wat er misgaat als je geluk onderzoekt: ‘if we study merely what is average, we will remain merely average’. En ook hoe psychologisch onderzoek zich lange tijd alleen op de negatieve uitschieters richtte: ‘you can eliminate depression without making someone happy, cure anxiety without teaching optimism, return someone to work without improving their job performance’. Hij onderzoekt dan ook de positieve uitschieters.

Onze hersenen werken als een soort spam filter, ze laten alleen door wat belangrijk gevonden wordt. Wat dat is, dat programmeer je zelf, door waar je je aandacht meestal op richt. Achor pleit er daarom voor te oefenen met het focussen op positieve elementen in elke situatie. Daar word je gelukkiger, dankbaarder en optimistischer van. En dat blijkt goed voor je creativiteit, je motivatie, voor het zien van mogelijkheden en oplossingen en het verlaagt je stressniveau. Bezie de wereld door een realistische roze bril: laat problemen wel binnen je blikveld komen, maar houd je positieve focus. In business and in life, the reasonable optimist will win every time, zegt Achor. Dus toch maar weer die dagelijkse dankbaarheidslijstjes bijhouden.

In een hoofdstuk over ‘Falling up’ beschrijft Achor posttraumatische groei. Welke mensen lukt het nu het beste om, ondanks grote tegenslagen, weer op te staan en zich juist aan de tegenslag te ontwikkelen? ‘The people who can most successfully get themselves up off the mat are those who define themselves not by what happened, but by what they can make out of what has happened.’ Deze uitspraak raakte mij. Lange tijd wilde ik geen rouwbegeleider worden omdat ik bang was dat ik dan van het weduwschap mijn identiteit zou maken. Inmiddels besef ik dat ik een goede rouwbegeleider ben omdat het juist niet mijn identiteit is geworden. In de tekening zie je Walt Disney, die wegens gebrek aan creativiteit ontslagen werd bij een krant. Het koste hem meerdere afwijzingen voordat hij met zijn eigen bedenksels wereldberoemd werd. Gelukkig is hij elke keer weer opgestaan!

In ons hoofd is regelmatig een duel gaande, tussen wat Achor noemt ‘the Jerk and the Thinker’. The Jerk vertegenwoordigt ons oudere brein, dat reageert op allerlei ‘gevaar’ alsof er een tijger aan komt, en ons wil laten vluchten of vechten. The Thinker staat voor ons nieuwere brein dat rationeel wil nadenken en dan pas handelen. Tijdens zo’n duel zijn we niet op ons best. Een oplossing hiervoor is wat hij de Zorro Circle noemt. Zoals deze filmheld van Don Diego leert om eerst een kleine cirkel te verdedigen, en daarna pas ziijn invloedscirkel te vergroten, zo ook kunnen wij onze controle terugkrijgen. Onze eerste cirkel noemt Achor zelfbewustzijn: het benoemen van alle emoties die er in je omgaan. Het onder woorden brengen, is een bewezen kalmeringsmiddel. De volgende cirkel is dan een lijst maken van de aspecten van de situatie waar je wel controle over hebt, en welke niet. En dan stel je één klein doel dat je snel kan bereiken. Zo wordt elke volgende cirkel een beetje groter.

Gevoelens zijn besmettelijk. Onze hersenen identificeren razendsnel emoties van anderen en nemen ze over. ‘Studies have shown that when three strangers meet in a room, the most emotionally expressive person transmits his mood to the others within just two minutes’. Oefenen met ‘the Happinez advantage’ doe je dus niet alleen voor jezelf! ‘Each tiny move toward a more positive mindset can send ripples of positivity through our organizations, our teams, our families and our communities.’

Kortom: succes volgt op geluk in plaats van andersom, is de belangrijkste boodschap. Dus doe vooral alle kleine dingen die je gelukkig maken eerst. Zet een muziekje op, ga in een lekkere stoel zitten, bel iemand op of maak een wandeling. Wat het ook is waar je blij van wordt, om succesvol te zijn, werkt het beter om daarmee te beginnen dan om op wilskracht hard aan de slag te gaan.

the happiness advantage shawn achor boekvindsel veerkracht
the happiness advantage shawn achor boekvindsel focus
the happiness advantage shawn achor boekvindsel zingeving

Volg KleinKracht op:

Nieuwste Vindsel:
Impact – Inge Vuijk

Impact – Inge Vuijk

Sinds ik gelijktijdig met Inge mijn eerste boek schreef in Oostenrijk, volg ik haar en de Rehab Academy met grote belangstelling. Destijds bespraken we hoe revalidanten en therapeuten idealiter van elkaar leren in hun gezamenlijke zoektocht naar oplossingen, net zoals...

Andere Vindsels

Impact – Inge Vuijk

Impact – Inge Vuijk

Openhartige verhalen van mensen die van de ene op de andere dag moeten leren leven met bijvoorbeeld een dwarslaesie, een amputatie of hersenletsel. Over hun worstelingen en kwetsbaarheid, als ook hun humor en hun kracht. Mijn zinnetje ‘je ontwikkelen aan dat wat moeilijk is’ in extreme vorm toegepast.

De zingevers – Nina Polak & Lex Bohlmeijer

De zingevers – Nina Polak & Lex Bohlmeijer

De podcastserie ‘De Zingevers’ van de Correspondent bevat negen gesprekken met geestelijk verzorgers. Ontroerend mooie inkijkjes in een beroep waar ik me als rouwbegeleider verwant mee voel. ‘Hoe geef je zin? Hoe bied je troost als er geen antwoorden of oplossingen zijn?’

Helpen bij verlies en verdriet – Manu Keirse

Helpen bij verlies en verdriet – Manu Keirse

Dit boek kende ik niet toen ik zelf mijn man verloor. Wat zou het me geholpen hebben. Het stelt gerust en is troostrijk. Het stelt gerust in dat het normaal is om een orkaan van emoties te voelen na een verlies. Het zit vol tips voor de rouwende en zijn/haar omgeving.

Share This

Inspiratie opgedaan?

Deel dit Vindsel of Schrijfsel ook met anderen!